مصاحبه کلاه استودیو با منتالگاسی
کلاه استودیو: با سلام می شه برامون بگید که از کی و چگونه شروع به کار در خیابان کردید و همچنین خوشحال می شیم بدونیم چگونه به این جایی ای که الان هستید رسید؟
منتال گاسی: ما کارمونو به عنوان گرافیتی کار از برلین جایی که در اواخر دهه ۹۰ با هم دوست شدیم٬شروع کردیم و بعد از چند سال کار به این فکر افتادیم که دست به تجربه های جدیدی در خیابان بزنیم وبه عبارتی دیگه در پی نوع دیگری از بیان هنری بودیم.
گرافیتی خیلی باحاله و می تونم بگم که یکی از آخرین نمونه های بیان هنریی آزاد و کاملا هنجارشکن به شمار می یاد اما باید اضافه کنم که این نوع هنر٬ در عین حال محدودیت های خودشم در فرم ارتباطش با مخاطب داره
کلاه استودیو: می شه نظرتونو در مورد عرصه هنر خیابانی و گرافیتی در شهر یا کشورتون بگین؟
منتال گاسی: ما در برلین و هامبورگ زندگی می کنیم و هر دوی این شهر ها حرف های زیادی برای گفتن در این عرصه دارن و می تونم بگم یه جورایی مردم از آگاهی هنری برخوردارن . در مورد برلین باید گفت از اون جایی که این شهرهنرمندان و افراد بسیاری رو از نقاط مختلف جهان به خودش جذب کرده و می کنه ٬ می شه گفت هنرمندان مشهور بیشتری رو به خودش دیده
با این حال ما زیاد تو این عرصه قاطی نمی شیم و هیچ وقتم دنبالش نبودیم و تمایلی به این کار نداشتیم . ما ترجیح می دیم تمرکزمون روی کارمون باشه و به تجربه های جدیدی دست پیدا کنیم
کلاه استودیو: به نظرت عرصه هنر خیابانی کنونی در کشورت و در جهان با آن چیزی که در گذشته بوده فرق داره؟
منتال گاسی: خوب حداقلش اینه که در حال حاضر ما جور دیگه ای بهش نگاه می کنیم . به نظرم ما چیزهای مهم وکلیدی بسیاری رو با ورود به عرصه گرافیتی وآشنایی با فرهنگ هیپ هاپ یاد گرفتیم.
اصالت ٬ احترام ٬ حقیقت و وقف تمام زمانت به کارت ٬چیزهایی هستن که یه هنرمند در کنار سعی و تلاشش باید در نظر داشته باشه تا بتونه به اون چیزی که باور داره و می خواد برسه
کلاه استودیو: هنر خیابونی رو چطور می بینی؟( آیا فقط برات در حد یه سرگرمیه یا حرفه اصلیته یا یه ماموریته یا یه چیز دیگه؟
منتال گاسی: خوب جواب دادن به این سوال ٬حداقل الان٬ سخته. ما امسال دو تا نمایشگاه در موزه وهمچنین در نوامبر یه نمایشگاه در یه گالری خواهیم داشت . ما با سازمان عفو بین الملل هم کار می کنیم و می تونم بگم هنوز در حال تجربه کردن هستیم . گاهی وقت ها مجبوریم به طور خیلی حرفه ای کار کنیم و گاهی وقت ها هم با فراق بال و کاملا آزادانه همونطور که همیشه دلمون می خواد کار می کنیم و گاهی اوقاتم بدون اینکه بدونیم همه چی خود به خود اتفاق می افته ٬این یکی از مزایای کار گروهیه: اینکه هر کس نقطه نظر و نقش مخصوص به خودشو داره و با تاثیر متقابل و انجام کارهای مختلف و با کارگیری خلاقیت های شخصی یه اثر هنری بی نظیر خلق می شه .البته این جور کارها برای ما بیشتر جنبه تفریح دارن من فکر می کنم مهمه که کار همیشه جنبه تفریح گونشو حفظ کنه چون به نظرم این ویژه گیه که هر چیزی رو ممکن می سازه.
کلاه استودیو: نظرت در مورد گرافیتی غیر قانونی و بدون مجوز و بامینگ چیه؟ فکر می کنی خوبه یه گرافیتی کار با مجوز کار کنه یا بدون مجوز؟ اصلا این مساله اهمیتی داره؟
منتال گاسی: باحالی بعضی از کارها به خاطر غیر قانونی بودنشونه البته از طرفی دیگه می شه گفت که خیلی از هنرمندا هم نمی تونستن کارهایی قوی خلق کنن اگه می خواستن غیر قانونی کار کنن. این بستگی به این داره که چقدر می خوای با مخاطبت ارتباط برقرار کنی و اینکه چی می خوای بگی البته این ربطی به موضوع کارت نداره . خیلی از کارها هستن که واقعا زیبا و چشم نوازن و از جزییاتی بسیاری برخوردارن .
هنرمندان چنین آثاری که اصول زیبایی شناسی براشون از هر چیزی مهم تره اصلا به قانونی یا غیر قانونی بودن اهمیتی نمی دن و روش کارشون همیشه یکیه ولی برای هنرمندانی که می خوان چیزی رو فریاد کنن و پیامی رو به گوش مخاطبشون برسونن مهمه که قانونی باشن یا غیر قانونی
کلاه استودیو: از هنرت پولم در می یاری؟ اگه بله وقتی شروع کردی٬هیچ فکر می کردی که هنرت برات درآمد زا باشه؟
منتال گاسی: ما هنوز کار های ثابتمونودر کنار گرافیتی داریم چون به استقلال مالیمون کمک می کنه . وقتی که کارمونو به عنوان گرافیتی کار شروع کردیم قصدمون این بود که از کنارش پول در بیاریم ولی بعضی ها هم هستن که تمایل دارن سفارشی با ما کار کنن
کلاه استودیو: تب نمایش آثار در فضای گالری ها رودر عرصه حاظر گرافیتی حس می کنی؟ همه گرافیتی کارهای جوان تمام سعی شون اینه که هر چه سریع تر به گالری ها راه پیدا کنن و آثارشونو رو به نمایش بگذارن؟
منتال گاسی: به نظر من این مساله مهمی نیست منظورم اینه که خیلی از هنرمندای بد میتونن تو بازار گالری به فروشندههای خوبی تبدیل بشن.باید بگم که من این تب نمایشگاه گذاشتن این همه هنرمند جوونو دوست دارم چون این بیانگر این موضوعه که ما جزیی از یه جنبش بزرگ هنری وحتی شاید بشه گفت بزرگ ترین جنبش هنری جهان٬ هستیم
کلاه استودیو: و سوال آخر… در مورد ایران چیزی می دونید؟ چه تصویر یا تصوری از ایران دارید؟
منتال گاسی: یکی از دوستان من اصلیت ایرانی داره و پدرش برامون از انقلاب در اون سال ها و اینکه چگونه از ایران خارج شدن گفته. ولی در کل می تونم بگم که من شخصا به تاریخ خطاطی در ایران و هنرمندانی همچون شیرین نشاط و سعید انسانی علاقه دارم .بسیاری از هنرمندان دیگه ای هم هستن که من دوست داشتم بتونم با هاشون رو یه پروژه عکاسی/خطاطی کار کنم
وب سایت منتالگاسی[www.mentalgassi.de]